exhibition 017
高木基栄
TAKAGI Motohide
exhibition 017
高木基栄
TAKAGI Motohide
高木基栄 個展 「病める貝殻にのみ真珠は宿る」
2021.3.13sat〜3.21sun
本日13日の夜より、展示作品の一部を販売予定です。
石川県金沢市を拠点に活動している、高木基栄さんの個展を開催してます。自由な発想で作られた作品は美しさとユーモアに溢れています。吹きガラスの技法を基本とした、とても丁寧な仕事で仕上げられています。
今回の展示で新たなガラスの魅力を発見していただけたらと思っています。
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「病める貝殻にのみ真珠は宿る」 高木基栄
真珠はアコヤ貝という貝に砂粒のような異物が入ると、アコヤ貝自身がその異物が自分の身体をキズつけることがないように、アコヤ貝自身がその異物を嫌がって膜を張り、それが真珠になる。
芸術も真珠の様なものなんじゃないかとボクは常々思っています。人が抱えるコンプレックスや悩み、あらゆるネガティブなもの核に、人が傷つく事が無いよう何重にも膜を張って生まれたもの、そんなものなのではないでしょうか。
だからこそ芸術には人を癒す力がある。感動させる力がある。人を魅了する何かがある。そんな気がしてなりません。
話かわって、個人的な話をすると去年の年末から今に至るまでこの数ヶ月、極めて個人的な問題だけど、正直精神的にはギリギリで。仕事には辛うじて行けるものの、休みの日は家から一歩も出られない。歩くのは外ではなく、現実逃避先のゲームの中の仮想世界。笑った記憶はあるけれど、心から笑えているのかと聞かれたら首を横に振る始末。
今まで使っていたSNSは怖くて開けず、通知の音に恐怖すら感じて、増えていく数字がまたそれをさらに増長させて。笑わなきゃいけないのに笑う理由が見つからず、何をするにも興味がない。世界の色が全部水で薄められてぼやけてしまっているような、薄い毎日。辛くはないのに何か息苦しい。そんな毎日。
例え分厚い雲で空が覆われていても、星の唄を歌ってみんなの目に星の輝きを映し出さなきゃいけない立場の人間が、空を見上げることすらどうでも良くなっている様な状態で。
「全部どうでもいい」今の心境を一言で表すならそんなところでしょう。
今、唯一したいことといったら、人を笑顔にしてみたい それくらいしか思いつきません。きっとそれは自分がしてもらいたい事だからだとおもいます。笑わせるのは笑わせてもらいたいから。優しくするのは優しくされたいから。みんなの事が好きなのはみんなに好かれたいから。
たぶんそんなところだろう。
文字に起こして改めて見ていると自分の事ながら、本当に反吐が出るような行動理念だと思います。
ひとつだけボクに救いがあったのは、ボクと人との間にガラスがあった事で、ガラスがあったおかげで人をキズつけずに済んだと思うし、人に甘えずに済んだと思う。
ガラスと出会って20年、今までで一番ガラスに辛く当たってしまった展示かもしれません。でもその分一番ガラスを見つめてできた作品たちが並ぶとも思っています。
涙の理由や、傷の痛み、それらを全て包み込んだ真珠のような作品ができていたのなら、この数ヶ月ボクが何かに対して思い悩み、苦しんでいた意味が、証があるようで少し嬉しいです。そして少しでも皆を笑顔にできたのなら、ボクも少し心から笑える気がします。
世界自体が病める貝殻になってしまっている今。
未来に真珠よりも美しい何かが生まれてくれたらなと切に願います。
作家在廊日:3月13日,14日
最終の3月21日(日)は17:00までの営業となります。
作家プロフィール profile 〉
TAKAGI Motohide glass exhibition “Pearls are found only in sickly shells.” 2021.3.13sat〜3.21sun
We are holding a solo exhibition by TAKAGI Motohide, who is based in Kanazawa City, Ishikawa Prefecture. His freely inspired works are full of beauty and humor. The work is done with great care, based on the technique of glass blowing. I hope that this exhibition will help you discover the charm of glass in a new way.
Pearls are found only in sickly shells. TAKAGI Motohide
When a foreign substance, such as a grain of sand, enters the oyster, the oyster itself does not want the foreign substance to damage its own body, so it forms a membrane, which becomes a pearl.
I have always thought that art is like a pearl. I believe that art is like a pearl, which is created by covering the complexes, worries, and all sorts of negative things that people have with a layer of film to prevent them from getting hurt.
That is why art has the power to heal people. It has the power to move people. There is something that fascinates people. I can’t help but feel that way.
On a personal note, for the past few months since the end of last year until now, I’ve been on the edge of my seat mentally. I can barely go to work, but on my days off, I can’t even step out of my house. I don’t walk outside, but in a virtual world in a game where I escape from reality. I remember laughing, but I shake my head when I’m asked if I’m laughing from the heart.
I was too scared to open the social networking sites I used to use, and the sound of notifications even scared me, and the increasing numbers made it worse. I couldn’t find a reason to laugh when I should, and I had no interest in doing anything. The days are so thin, as if all the colors of the world are watered down and blurred. It’s not painful, but it’s suffocating. Such days.
Even if the sky is covered with thick clouds, the person who is in a position to sing a song about the stars and show the brightness of the stars in everyone’s eyes is in a state where even looking up at the sky is no longer important.
I don’t care about anything.” That’s how I would describe my current state of mind.
The only thing I want to do now is to make people smile. I’m sure it’s because that’s what I want people to do for me. I make people laugh because I want to be made to laugh. I’m kind because I want to be kind. I like everyone because I want everyone to like me.
I guess that’s about it.
When I look at it again in writing, I think it’s a really repulsive behavioral philosophy, even for me.
One thing that saved me was that there was glass between me and people, and thanks to glass, I think I was able to avoid hurting people, and I think I was able to avoid being spoiled by people.
It’s been 20 years since I met glass, and this may be the exhibition where I’ve been the hardest on glass so far. But I also think that the works in this exhibition are the ones that were created by staring at glass the most.
If I can create pearl-like works that encompass the reasons for my tears, the pain of my wounds, and all of that, I’ll be a little bit happy, because it seems to be proof of the meaning of what I’ve been thinking and suffering about for the past few months. And if I could make everyone smile, even just a little, I feel like I can smile from the bottom of my heart.
The world itself has become a sickly shell.
I sincerely hope that something more beautiful than pearls will be born in the future.
The artist will be in the gallery on March 13 and 14.
The gallery will be open until 17:00 on Sunday, March 21, the last day of the exhibition.
1984 愛知県名古屋市生まれ
2007 愛知教育大学生涯教育過程 造形文化コース 卒業
2010 富山ガラス造形研究所 造形科 卒業
2013 金沢卯辰山工芸工房 技術研修者 修了
〜現在 金沢市を制作拠点とし、各地で展示・発表
<主な受賞歴>
2011 石川の現代工芸展 大賞
2012 現代茶湯アワード弐〇壱弐 金賞・グランプリ受賞
2013 テーブルウエアフェスティバル2013 佳作
2015 世界工芸コンペティション・金沢2015茶の時空間 現代創意賞
2016 アートフェア富山 特別賞
受賞・入選、他多数
1984 Born in Nagoya City, Aichi Prefecture
2007 Graduated from Aichi University of Education, Continuing Education Course, Plastic Arts and Culture Course
2010 Graduated from Toyama City Institute of Glass Art
2013 Completed Technical Internship at Kanazawa Utatsuyama Craft Workshop
〜Currently based in Kanazawa City, exhibiting at various locations
Major Awards
2011 Grand Prize, Contemporary Craft Exhibition in Ishikawa
2012 Gold Prize, Grand Prix, Contemporary Chayu Award 2001
2013 Honorable Mention, Tableware Festival 2013
2015 World KOGEI Competition Kanazawa 2015 Tea Time Space Contemporary Creativity Award
2016 Art Fair Toyama Special Prize
Award, Honorable Mention, and many others